Wednesday 21 October 2015

Tugasan 6: No 5 ( sudut pandangan orang ketiga)













Teks : Ana Sarina Abu Bakar
video : youtube
Gambar : Google


Izani sedang duduk termenung, Jauh renungannya, dia sepertinya mengenang sesuatu. Mengenang kisah yang sudah lama ditinggalkan. Kenangan yang bagaikan terpanggil kembali. Kisah yang meninggalkan kekesalan yang amat mendalam. Benar, masa tidak boleh dikembalikan. Dia seperti benar mahu pulang pangkal jalan. Dia ingin kembali semula pada zaman lalunya. Zaman di mana dia dan abah pernah bersama.


Zaman remaja Izani penuh keegoan. Dia ego untuk mengenal asal kehidupannya. Dia menolak harga sebuah pengorbanan dan kasih seorang bapa buat anaknya. Dia terlupa ada seorang lelaki, berstatuskan suami yang kehilangan isteri telah mengambil alih tugas sebagai seorang ibu. Dia terlupa siapa yang menjaga tika sakit peningnya, menyedia makan minumnya dan menyempurnakan kelengkapan sekolah buat dirinya. Dia tidak tahu, betapa bapanya sanggup mengenepikan keinginan sendiri semata-mata mahu memenuhi tanggujawap sebagai bapa. tanggungjawap yang mesti di pikul tanpa ada perasaan mengharapkan balasan. Bagi bapanya, tiada yang lebih mengembirakan hati melainkan dengan melihat anaknya gembira dengan setiap pemberian. Seorang bapa yang sanggup berhempas pulas dibasahi keringat semata-mata ingin memenuhi kehendak anaknya.


Bila bapanya semakin tua, rasa kesunyian mula mendatang namun Izani pula semakin menjauh. Inilah yang dinamakan zaman teknologi. Kasih sayang bagaikan ada jurang pemisah, Ruang berbual antara dia dan bapanya juga terbatas. Bapanya rindu berbicara dengan anak tunggalnya namun dia langsung tidak memperdulikan bapanya kerana dia sibuk melayan kawan -kawan di telefon sehingga perasaan bapanya sendiri diabaikan.


Hari berganti hari, namun bapanya tetap sendiri dan Izani masih dengan tabiat lamanya. Sebumbung tetapi tidak sejiwa, sepatah di tanya, sepatah yang dia jawap. Bila dia di ajak memancing, telefon juga yang dia hadapnya. Tiada apa yang dapat di ubah andai dia tak mahu berubah. Sehinggalah bapanya meluahkan perasaan apa yang telah rasai pada laman sosial agar anaknya membaca, Namun semua itu sudah terlambat kerana bapanya sudah tiada lagi. dan kini dia benar-benar menyesal.





No comments:

Post a Comment