Monday 5 October 2015

Tugasan 6 : No. 2 (sudut pandangan orang pertama - anak lelaki)








Teks : Ana Sarina Abu Bakar
Gambar : sumber Google.
Video : Youtube

Sudut pandangan orang pertama - anak lelaki.

Jauh pandangan mata aku kali ini. Merenung luasnya sawah bendang milik abah. Luas lagi kenangan yang tercipta antara aku dan abah. Dengan hasil titik peluh abah membanting keringat di sawah padi inilah, aku dapat bersekolah dan menimba ilmu. Zaman remaja menjauhkan aku dengan abah. Zaman yang di isi dengan keegoan. Aku sibuk dengan dunia aku sendiri, aku tak pedulikan abah. Aku kian lupa segala pengorbanannya. Aku mudah terlupa. Aku lupa abah perlukan aku.


Sewaktu aku meningkat remaja. Aku sudah mula tidak mempedulikan abah, aku sibuk dengan telefon bimbit dan internet. Balik daripada sekolah, aku terus terperuk di dalam bilik hanya bila tiba waktu makan baru aku turun dan makan bersama abah, tetapi di meja makan aku dan abah bagaikan orang asing. Aku tak banyak bersembang dengan abah. Walaupun abah selalu menanyakan perihal sekolahku namun jawapan ku hambar. Aku memang anak yang tak kenal perasaan abah.

Pernah suatu ketika abah mengajak aku memancing ikan. Aku sepertinya tidak mengendahkan kegembiraan abah. Apa yang aku buat hanya memandang telefon bimbitku sehingga aku terlupa menghargai usaha abah yang mencari masa untuk bersama-sama dengan aku. Aku tak tahu mengapakah aku seolah melupakan segala kebaikkan abah. Aku kesal.


Di bendang inilah tempat aku dan abah mengisikan ruang waktu yang dipinjamkan. Hanya aku yang tidak tahu menghargai segala pengorbanan abah. Sehinggalah aku terbaca luahan abah.  Sesal, hiba, ya Allah... kenapa aku menjadi anak yang derhaka. kenapa aku membiarkan abah berduka. kenapa aku hilang meskipun jasad ini sebumbung dengan abah. Masa itu tak mungkin kembali dan abah sudah pergi kepada Ilahi.


Abah... maafkan anakmu, aku rindu.





No comments:

Post a Comment