Saturday 10 October 2015

Tugasan 6 : No. 4 (sudut pandangan orang kedua - anak lelaki)










Teks : Ana Sarina Abu Bakar

Gambar : Google

Video : Youtube


Kau kelihatan seolah-olah mencari sesuatu. Renungan itu mengambarkan kau sedang mengenang suatu kenangan yang hilang. Kau mengenang lelaki yang bernama abah. Abah yang mencipta kenangan itu. kenangan tika kecil kau yang dimanjakan. Diberikan kasih sayang yang tiada sempadan. Abah yang banyak berkorban masa dan tenaga, semata-mata untuk melihat kau bahagia.


Namun apa yang telah kau buat. Kau sibuk dengan kawan-kawan. Kau bagaikan tak dapat berpisah dengan telefon dan internet. Kau lebih senang berbual dengan kawan-kawan di telefon hingga kau lupa ada orang yang menanti untuk berbual dengan kau. Apa guna jasad di rumah andai jiwamu jauh melayang di luar bersama kawan-kawan. Bila berbual dengan abah, sepatah yang dia tanya. sepatah jugalah yang kau jawap.


Kau buta pada hati kerana mata sudah tak punya jiwanya lagi. Ketika abah cuba mencari masa memulihkan ikatan yang renggang antara kau dan dia. Di mana letaknya perasaan kau ketika itu. Abah gembira mendapat hasil pancingnya sedangkan kau sibuk dengan telefon yang tidak bernyawa itu, padahal abah yang bernyawa itu tidak kau endah. Dimana silapnya didikkan abah. di mana betulnya kau sebagai anak.


Kini tak guna kau mencari lagi. Abah sudah pergi menghadapi Ilahi. Perginya itu tidak akan kembali. dan sesal kemudian sudah tidak berguna lagi.




No comments:

Post a Comment